Influence People använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen. Om du fortsätter att använda vår webbplats antar vi att du samtycker till användning av cookies. Learn more

Case:

Ledarskap, kultur och förändring – Hur vi hjälpte ett mediehus hitta sin plats i en digital värld

Sammanfattning
  • Utmaning

    Ett svenskt mediehus stod i kölvattnet av en stor förändringsresa. De skulle flytta sina intäkter från traditionella till digitala medier och behövde vår hjälp med att ställa om organisationen och ledarskapet för att passa en ny verklighet.

  • Lösning

    Vi tog fram ett program där vi arbetade med samtliga chefer för att utveckla ett nytt ledarskap med tydlig koppling till deras värderingar och varumärkesplattform.

  • Resultat

    Efter vår process hade man en mycket större förståelse för sin egen affär. De har ledare som tar ansvar för helheten, förstår hela systemet och kunde göra kopplingar mellan affär, intäkt, journalistiskt innehåll och annonsförsäljning – på koncernnivå.

Case
Ett svenskt mediehus stod i kölvattnet av en stor förändringsresa. De skulle flytta sina intäkter från traditionella till digitala medier och behövde vår hjälp med att ställa om organisationen och ledarskapet för att passa en ny verklighet.

Det förändrade medielandskapet skapade stor utmaningar.

Det förändrade medielandskapet skapade stora utmaningar och man behövde bl a säga upp många medarbetare. Papperstidningen sågs som den stora intäkten. Så för att skapa nya förutsättningar för framtida lönsamhet jobbade vi under fyra års tid tillsammans med alla ledare på mediehuset.


Vi utvecklade tillsammans med ledningen ett program som omfattade alla chefer, för att utveckla ett nytt ledarskap med tydlig koppling till deras värderingar, nya varumärkesplattform samt att skapa förståelse i verksamheten av deras nya affär
 
Hur såg processen ut rent praktiskt?
Vi arbetade huvudsakligen med att ta fram verktyg för att realisera och implementera deras nya strategi och varumärkesplattform. Vi skapade en generell förståelse för ledarskapets olika dimensioner. Hur man skapar Kollektiv Intelligens i sin grupp, hur man leder på ett medvetet sätt, hur man utvecklar medarbetare och hur en struktur för utveckling kan se ut.
 
Hur skulle du beskriva det resultat vi åstadkom?
Efter vår process hade man en mycket större förståelse för sin egen affär. De hade nu ledare som tog ansvar för helheten, förstod hela systemet och kunde göra kopplingar mellan affär, intäkt, journalistiskt innehåll och annonsförsäljning – på koncernnivå. Det fanns nu en förståelse för hela ekosystemet och hur man på daglig basis kunde stötta varandra för att skapa synergier och ökat värde för alla inblandade.