Harvard Business Review bedömer att hisnande 70 till 90 procent av alla sammanslagningar och förvärv misslyckas och konstaterar att den gemensamma faktorn är people-relaterade utmaningar. Här delar Nathalie Berthelius, senior konsult, sina insikter och råd från mångårig erfarenhet med företag med intensiva förvärvsagendor, hur du konkret får med dig medarbetardimensionen för en framgångsrik integration.
Varför nedprioriteras ofta Peopleperspektivet under förvärvsprocessen? Kanske beror det på att den säljande parten, juristerna och de finansiella rådgivarna inte har starka incitament eller kunskap inom detta. Kanske på att Peoplefrågorna är något att ta tag i efter förvärvet formellt gått igenom?
Du som ska förvärva ett bolag vill sannolikt skapa framdrift i organisationen och ha högpresterande team som riktar sitt fokus på det mest affärskritiska. Då är det viktigt att analysera och ha en konkret målbild för företagskulturen, people-nyckeltal, ledarskapet och medarbetarnas engagemang som en del av förvävsprocessen. Dessutom visar ni genom handling att ni inte försummar medarbetarnas värde i affärstransaktionen; ni skapar möjlighet till buy-in, ambassadörskap och ”earned” employer branding.
Hos ledningen påbörjades förändringsresan i samband med att förvärvsprocessen inleddes, det vill säga långt tidigare än den blir känd för allmänheten. Flera i ledningen har ofta en övertro till att integrationen kommer uppfattas positivt av medarbetarna på grund av affärslogiken. Dessutom så slukar övriga delar av förvärvsprocessen tid, pengar och energi.
En lyckad integration motiverar nyckelpersoner att stanna och prestera på topp i en ny och fortsatt föränderlig kontext. Budskapen upplevs krispiga och resonerar väl både internt och hos marknaden. Uppförsbacken inför kommande förändringar planar ut när tilltron bland medarbetare och chefer till ledningens förmåga att navigera en transformation stärkts.
- Genom våra kundcase vet vi att ett väl genomfört People-fokus under integrationen faktiskt minskar distraktioner från affärsverksamheten, inte tvärtom. Vi ser till helheten och säkerställer att people strategin är en del av och bidrar till affärsstrategin, säger Nathalie Berthelius.