SS08991
deco-quart-3-terracotta

Ett initiativ på hälsa med hög ambition nådde endast fram till medarbetare som redan var aktiva och effekterna av insatserna var otydliga att läsa av

SS07783

Bakgrund & utmaning

Forskning har visat att fysisk aktivitet har en positiv inverkan på människors hälsa och välbefinnande, vilket vår kund vill ta fasta på.

Detta ledde till att en division, i en stor konsultorganisation, genomförde ett program två år i rad med syftet att få medarbetarna att öka den fysiska aktiviteten samt ta hand om sin hälsa och sitt välmående. Ambitionen var också att minska och förebygga sjukfrånvaron.

Ett ambitiöst program med högt deltagande första året men avtog markant år två samt att effekten i produktivitet och välmående har varit svåra att följa upp. En stor investering där det inte var tydligt om det uppnådde det mål som önskat och det resultat för skapa en hållbar prestation på lång sikt.

Lösning

För att kunna förstå det låga engagemanget och avgöra effekten av investeringarna så genomfördes en gedigen analys och utvärdering, genom en enkät och fokusgrupper för att fördjupa förståelsen för vad som fungerat bra, mindre bra och vilka behov som fanns. Vi fick i uppdrag att genomföra analysen utifrån vårt ramverk med fem dimensioner som organisationer behöver arbeta med för att främja hållbar prestation (Ledarskap och kultur, strukturer och Styrning, lärande och utveckling, arbetssätt och samarbetsförmåga samt stödjande miljö för hälsa). Analysen görs utifrån ett hälsoperspektiv på dimensionerna för att se över vilka förändringar som kan göras för att skapa förutsättningar för ökat välmående. Analysen skulle ligga till grund för att få ut mer effekt av initiativet och fortsatt långsiktigt arbete. 

Resultat

Genom utvärderingen så framkom ett antal insikter som verkade som underlag i vidare arbete för att skapa hållbar prestation och välmående:

  • Initiativet har framförallt engagerat de som tidigare var aktiva.
  • Inte tillräckligt bred definition av hälsa och välmående för att fånga alla och på riktigt skapa förändring på helheten
  • Att hälsa och välmående bör vara en del av kulturen snarare än att fokusera på enskilda program.
  • För otydlig koppling till mål och strategin
  • Vikten av att ledarskapet finns nära för att kommunicera, bekräfta och följa upp.
  • Behov av en strategi & plan för att arbeta med hälsa och välmående på lång sikt på divisionen.

Contact details

Linje

Visiting adress

Norrmalmstorg 14,
Stockholm,
Sweden

Postal adress

Smålandsgatan 14,
111 46 Stockholm,
Sweden

bg_img-white

Interested in learning about what we can do for you?

Relaterade case

18 October, 2024
EN
Energy
Collaboration & Management team development
Culture

Kulturträning i en föränderlig marknad

Hanna Johnsson
Vår kund insåg att den kulturella plattformen behövde en uppdatering. Därför investerade d...
16 October, 2023
EN
Energy
Collaboration & Management team development
Culture
Leadership development

En förändringsresa som inspirerar

Marie
”Med tålamod och uthållighet når vi långt”  Som VD för Söderenergi arbetade Karin Medin må...

This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at Influence People Sweden AB, corporate identity number 559227-9300 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.

Ad measurement user cookies

In order to show relevant ads we place cookies to tailor ads for you

Personalized ads cookies

To show relevant and personal ads we place cookies to provide unique offers that are tailored to your user data