SS08175
deco-quart-3-terracotta

En HR-transformation i rekordformat - PostNords resa mot framtida arbetssätt

När PostNord initierade Program Rufus 2021 stod det klart att det inte handlade om en vanlig systemuppgradering. Det var startskottet för en av Nordens största HR-transformationer. En förändringsresa som skulle påverka över 20 000 medarbetare och omdefiniera hur HR, chefer och verksamheten samarbetar. 

I en artikel för HR People, och på Newground Alliance vårsemenarium berättade Martina Smedman, HR-direktör på PostNord, om sina upplevelser. 

Ett uppdrag med hela organisationen i fokus 

Program Rufus omfattade fem parallella projekt med ett gemensamt mål: att modernisera PostNords arbetssätt inom tidrapportering, bemanning, lön och personaladministration. Syftet var att skapa en mer effektiv och framtidssäkrad HR-funktion. Influence People ansvarade för att leda och samordna projekten på strategisk, taktisk och operativ nivå. I nära samarbete med förändringsledare och representanter från verksamheten formades en gemensam förändringsstrategi, baserad på PostNords ramverk och Influence Peoples metodik.

– I en stor organisation är det därför så viktigt att medarbetarna känner ägarskap och förstår visionen, att var och en är en viktig kugge.

HR-direktören Martina Smedman beskriver transformationen som sin största professionella utmaning – men också som en möjlighet att bygga något nytt från grunden. Den tidigare HR-organisationen var traditionell och starkt administrativt präglad, utan stöd av ett modernt HR-system.

– Jag insåg att tekniken är en grundförutsättning för att vi ska kunna bli en mer värdeskapande HR-organisation. Vi måste skapa förutsättningar för att ge mer ansvar till cheferna så de kan fatta kloka beslut, men också för att HR ska kunna leverera. 

En av de största utmaningarna låg i att lämna gamla arbetssätt bakom sig och skapa en mer dynamisk och snabbfotad organisation. Det krävdes inte bara nya system – utan också ett nytt tankesätt.

Martina Smedman

HR som katalysator 

Martina beskriver hur HR.s roll i organisationen håller på att förändras, från att vara en stödjande funktion till att bli en strategisk partner nära ledningen. För att lyckas krävs både rätt verktyg och rätt förhållningssätt. I den här omställningen har HR också tagit en aktiv roll som katalysator för utveckling.

- HR har haft en avgörande roll i att värna om värderingarna, skapa verktyg och processer och samtidigt öka tempot. Vi lever väldigt nära verksamheten och har hela tiden fokus framåt, var är vi om fem år? Samtidigt har vi byggt oss själva och fått ett nytt mindset.

En avgörande framgångsfaktor var det gemensamma ägarskapet för förändringen. Influence People spelade en central roll i att skapa en tydlig målbild och förankra den i hela organisationen. 

- Styrkan i Influence Peoples program är att alla fick en gemensam bild av vart vi ska och att alla tog ansvar för att nå dit. Därmed spelade de en central roll i att hantera hela processen, inklusive implementeringen av nya system som HR- och workforce management-system, samt i att stötta förändringsledningen.

Vill du veta mer om hur vi på Influence People arbetar med att skapa intelligenta organisationer? Läs mer här.

Martina Smedman 3

Martinas fem tips för en lyckad transformation

  1. Håll fast vid visionen - även när det blåser
    Återkoppla konsekvent visionen och påminn vart vi är på väg för att nå långsiktig förändring. 
  2. Bygg tekniska förutsättningar för att möjliggöra förändring
    Med moderna plattformar och teknisk stöd kan HR bli mer proaktivt och värdeskapande. 
  3. Engagera hela organisationen - Från ledning till medarbetare
    Verklig förändring grundar sig i att alla känner sig delaktiga. Att skapa förståelse, ägarskap och ansvar i hela organisationen.
  4. HR som strategisk partner, inte administrativ funktion
    För att driva förändring behöver HR vara nära verksamheten och ledningen – inte stå vid sidan av.
  5. Fira segrar och skapa energi längs vägen
    Att fira framsteg, stora som små, ger energi och stärker motivationen under förändringen.

Ta del av allt material i sin helhet!

 
 
 

Vårseminarie 2025 - Hur lyckas du med storskaliga transformationer?

Ta del av Martina Smedmans föreläsning kring sin upplevelse och erfarenhet att driva igenom en storskalig transformation. 

 
 

 

Reportage om Martina Smedman och PostNords program Rufus


Läs den fullständiga intervjun i HR People: "I början var jag lite naiv och tänkte, hur svårt kan det vara?"

Contact details

Linje

Visiting adress

Norrmalmstorg 14,
Stockholm,
Sweden

Postal adress

Smålandsgatan 14,
111 46 Stockholm,
Sweden

bg_img-white

Interested in learning about what we can do for you?

Relaterade case

18 October, 2024
EN
Logistics
Collaboration & Management team development
Culture
HR Transformation
Organizational design

Driving and Leading the Change Management Stream in PostNord’s HR and Business Transformation

Filip Svensson
A comprehensive HR Business Transformation to establish a new way of working  Between 2021...
18 October, 2024
EN
Energy
Collaboration & Management team development
Culture

Kulturträning i en föränderlig marknad

Hanna Johnsson
Vår kund insåg att den kulturella plattformen behövde en uppdatering. Därför investerade d...

This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at Influence People Sweden AB, corporate identity number 559227-9300 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.

Ad measurement user cookies

In order to show relevant ads we place cookies to tailor ads for you

Personalized ads cookies

To show relevant and personal ads we place cookies to provide unique offers that are tailored to your user data