_Z228712_Stellan-Stephenson
deco-quart-3-terracotta

Vår kund insåg att den kulturella plattformen behövde en uppdatering.

Därför investerade de i kulturträningar som fick igenom en beteendeförflyttning som genomsyrar hela organisationen samt går i linje med den strategiska riktningen och en föränderlig omvärld.

SS08418

Bakgrund & utmaning

Förändrad marknad, ökad konkurrens och vässad strategi bidrog till ett behov av att uppdatera den kulturella plattformen för att säkra att den var i linje med ny strategi och klimat på marknaden. En nulägesanalys visade att mycket i kulturen var önskvärd men att det fanns ett behov av en förflyttning att stärka vissa beteenden samt minska på andra. Mycket av det som skulle behållas var ett varmt och tryggt klimat, högt engagemang och välvilja till varandra, och det som saknades på vissa delar var mer handlingskraftighet, tydligare ägandeskap samt förmågan att driva saker framåt. Det fanns även ett behov av att tänka nytt, utforska, våga testa och misslyckas samt ta in fler perspektiv för att kontinuerligt lära och driva utveckling framåt. Syftet med uppdraget var att implementera en kulturell plattform och skapa önskad beteendeförflyttning för att nå bolagets mål och anpassa kulturen till dagens kontext.

Lösning

Utformning och genomförande av kulturträning för alla ca 400 anställda för att skapa en gemensam grund, träning och förståelse för kulturen. Det var en tvådagars off-site där samarbetsförmåga (kollektiv intelligens) utgjorde en utgångspunkt och bottenplatta i upplägget där deltagarna utvecklar sin kollektiva intelligens genom övningar och teori för att stärka upplevelsen och inlärningen.

Upplägget innefattade även övningar med syfte att fördjupa förståelse för värdeorden, med start i en övning där uppgift var att definiera vad kulturförflyttningen innebar på en mer övergripande organisatorisk nivå, dvs vad behöver de som organisation börja, sluta och fortsätta med. En annan övning kopplat till nya kulturella plattformen hade ett individfokus där medarbetarna fick utforska vad nya kulturen betydde för respektive i sin egen vardag. Under sita passet på träningen fick medarbetarna formulera en handlingsplan på konkreta beteenden som denna vill förändra för att bidra till kulturförflyttningen. Kulturövningarna inleds även med tydlig koppling till strategi och vision samt någon från ledningen som förstärker detta med egna ord.

Fyra veckor efter träningen genomfördes en återträff för de som gått träningen tillsammans för att följa upp förändringar och påminna om kulturen för att säkra hållbar förändring, samt öka nätverkandet.

Hela programmet är upplevelsebaserat, där teori följer efter en övning och där reflektion är en integrerad del i alla delar. Medarbetarna sitter i mixade team för att öka nätverkande i organisationen.

Resultat

Kulturträningen fick högt betyg i utvärdering av medarbetarna. På återträffarna märktes tydlig ökning i förståelse av kulturen samt förändrat beteende hos tex: ökad interaktion på kontoret, användandet av samarbetsverktyg i vardagen samt nya samarbeten tvärs organisationen.

Nästa steg - Vad hände efter alla gått kulturträningen?

För att säkra beteendeförflyttning även i vardagen efter träning, så används en app för att aktivera önskat beteenden i vardagen. Det grundar sig i teorin mikrolärande och innebär en individuell reflektionsfråga per dag under 4 veckorsperioder. Detta kombinerat med att cheferna håller i gruppreflektioner kontinuerligt under tiden för att tydliggöra riktning i önskat beteende. Frågorna är kopplade till värdeorden och baserad på önskad kulturförflyttning, vilket förstärker kulturförflyttningen i vardagen. Detta är ett sätt både för cheferna att skapa dialog kring önskat kultur och beteenden, samt för individerna att själva utvecklas genom självreflektion.

Perioder för dessa insatser av mikrolärande i appen sker med jämna mellanrum under året för att påminna och bidra till en aktivering av beteenden i vardagen, där perioderna har lite olika fokus med alltid med samma syfte, och blir mer fördjupade ju fler perioder som körts. Det inkluderas även ett antal frågor i appen för att kunna ta pulsen och följa upp vissa beteendeförflyttningar över tid.

Teman på perioderna sammankopplas även med andra aktiviteter som sker på organisationen, tex ledarutveckling och fokus.

 

Contact details

Linje

Visiting adress

Norrmalmstorg 14,
Stockholm,
Sweden

Postal adress

Smålandsgatan 14,
111 46 Stockholm,
Sweden

bg_img-white

Interested in learning about what we can do for you?

Relaterade case

9 September, 2024
EN
Culture
Sustainable Culture

Att skapa hållbar prestation som genomsyrar en hel organisation

Hanna Johnsson
Ett initiativ på hälsa med hög ambition nådde endast fram till medarbetare som redan var ak...
16 October, 2023
EN
Energy
Collaboration & Management team development
Culture
Leadership development

En förändringsresa som inspirerar

Marie
”Med tålamod och uthållighet når vi långt”  Som VD för Söderenergi arbetade Karin Medin må...

This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at Influence People Sweden AB, corporate identity number 559227-9300 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.

Ad measurement user cookies

In order to show relevant ads we place cookies to tailor ads for you

Personalized ads cookies

To show relevant and personal ads we place cookies to provide unique offers that are tailored to your user data