Karl, Fanny, Emma
deco-quart-3-aegan
bg_img-white

Möt Emma Björklund, Karl Arthursson och Fanny Jäger Röding som går graduateprogrammet Bloom.

Bloom är ett graduateprogram för juniora konsulter – där lärkurvan är brant och gemenskapen är stark. Här delar Emma, Fanny och Karl sina erfarenheter av att vara nya i konsultrollen – och samtidigt nyckelpersoner i både kunduppdrag och bolagsutveckling.

Vad tycker ni skiljer Bloom från andra graduateprogram?

Emma Björklund: Det är framför allt ansvarsnivån. Här blir man inte fast i en assistentroll där man mest koordinerar eller dokumenterar. Redan från start kliver vi in i uppdrag där det krävs analys, rådgivning och kommunikation direkt med kund vilket gör att det blir på riktigt.

Karl Arthursson: För mig är det som sticker ut blandningen av att vara på ett stort och litet bolag samtidigt. Vi är tre som började på Influence People, och sexton totalt i hela graduateprogrammet. Vi gör aktiviteter både i mindre format hos oss på People men också gemensamt med alla i Bloom! Jag vet ingen annanstans där man får den mixen.

Fanny Jäger Röding: Och så får vi jobba nära kollegor som har riktigt djup expertis. Det gör att vi lär oss snabbt, men det ställer också höga krav. Vi förväntas snabbt vara en tillgång och visa vad vi går för, dock alltid i en miljö präglad av trygghet. Det passar den som är driven och handlingskraftig! 

"Vi får kliva in där det händer - och göra verklig skillnad”

 

Karl, Fanny, Emma

Hur fungerar relationen mellan Bloom, Influence People och NGA?

Karl Arthursson: Vi är anställda av Influence People, ett av flera specialistbolag inom NGA – en allians av fristående konsultbolag med olika typer av spetskompetens. Eftersom de flesta bolagen är med i Bloomprogrammet får vi tidigt inblick i hur andra arbetar och vad som utmärker deras kompetens. Det gör att vi snabbt lär känna både människor och metoder utanför det egna bolaget.

Emma Björklund:Det innebär att vi får tillgång till utbildningar, nätverk och kompetensutbyte som annars kanske bara finns i större organisationer – samtidigt som vi har den nära känslan och kulturen i ett mindre, tight team på Influence People. Vi får det bästa av två världar helt enkelt!

Fanny Jäger Röding: Det är tydligt att det finns en stark tro på Bloom. Programmet är ett högt prioriterat strategiskt initiativ inom alliansen, vilket märks i det stöd vi får, de möjligheter vi har att utvecklas och hur vi lyfts fram, både i våra uppdrag och internt. 

Vad innebär det att vara en del av Influence People som junior konsult?

Karl Arthursson: Vi får ta ansvar både i externa uppdrag och interna initiativ. Vill man driva ett strategiskt projekt, testa nya arbetssätt eller ta fram säljmaterial så kan man göra det. Vi har en miljö för den som vill ta initiativ och göra mer än bara leverera på sitt uppdrag, och jag känner verkligen att jag kan vara med och både bidra till samt påverka bolagets framtid.

Emma Björklund: Precis som Karl säger så får vi vara med och påverka på riktigt. Våra månadsmöten handlar inte bara om rapportering – vi workshoppar idéer, diskuterar vägval och är med och formar bolagets riktning. Det är ovanligt.

Fanny Jäger Röding: Att vi lever som vi lär. Det vi hjälper våra kunder med, såsom samarbete, förändringsledning och kollektiv intelligens, präglar även vårt interna arbetssätt. I de projekt jag är en del av jobbar vi aktivt med att tydliggöra förväntningar, feedback och sätta gemensamma mål. Det finns en tydlig riktning och en stark känsla av ansvar, och så har vi riktigt roligt längs vägen! 

This website uses cookies

Cookies ("cookies") consist of small text files. The text files contain data which is stored on your device. To be able to place some type of cookies we need your consent. We at Influence People Sweden AB, corporate identity number 559227-9300 use these types of cookies. To read more about which cookies we use and storage duration, click here to get to our cookiepolicy.

Manage your cookie-settings

Necessary cookies

Necessary cookies are cookies that need to be placed for fundamental functions on the website to work. Fundamental functions are for instance cookies that are needed for you to use menus and navigate the website.

Statistical cookies

To know how you interact with the website we place cookies to collect statistics. These cookies anonymize personal data.

Ad measurement cookies

To be able to provide a better service and experience we place cookies to tailor marketing for you. Another purpose for this placement is to market products or services to you, give tailored offers or market and give recommendations on new concepts based on what you have bought from us previously.

Ad measurement user cookies

In order to show relevant ads we place cookies to tailor ads for you

Personalized ads cookies

To show relevant and personal ads we place cookies to provide unique offers that are tailored to your user data