För att vara framgångsrik i vår snabbföränderliga värld krävs god förmåga att hantera, dela och integrera information och kunskap. Hur gör man det på bästa sätt?
Ett högt tempo och ständiga förändringar driver på en ökad grad av specialisering och behov av expertis inom eller i nära anslutning till organisationen. Samtidigt skapar ökad digitalisering och AI nya möjligheter - men också utmaningar.
- Alla organisationer bör sträva efter att hela tiden utveckla, anpassa och effektivisera sitt sätt att arbeta, säger Patrik Erickson, VD på Influence People, som har lång erfarenhet av att hjälpa organisationer utveckla sin samarbetsförmåga i syfte att nå strategiska mål.
En sådan strävan är en sund och viktig drivkraft för att skapa en långsiktigt hållbar organisation.
- Vi ser att många organisationer kämpar med att förstå, hantera och systematiskt säkerställa att samarbete sker på ett effektivt och intelligent sätt, säger Patrik Erickson. De flesta organisationer har inte en tydlig bild av hur deras samarbete fungerar. De har heller ingen riktig idé om hur det borde fungera och ingen systematisk process för att förbättra hur det fungerar.
En viktig punkt på ledningens agenda
För att få en tydlig bild av samarbetet i organisationen och systematiskt arbeta med att utveckla samarbetsförmågan behöver ämnet upp på ledningens agenda, konstaterar Patrik Erickson. För att göra det utgår vi från ett antal konkreta åtgärder och insatser. Till exempel genom att ta fram en strategi med nyckeltal och mål för hur samarbetet ska bedrivas inom organisationen. En viktig och kritisk framgångsfaktor för arbetet är att säkerställa ägarskapet och tydliggöra var det övergripande ansvaret för organisationens samarbetsförmåga ligger.
- Att systematiskt arbeta med att utveckla organisationens samarbetsförmåga och effektivitet borde vara en av de viktigaste förmågorna för alla moderna organisationer och ett självklart område för People & Culture funktionen att ”äga”, driva och utveckla, avslutar Patrik Erickson.